Guvernul are specialiÅŸti în comunicare, dar – de-a lungul anilor – factorul politic nu a folosit mai deloc departamentele de PR, în misiunea lor fundamentală de planificare strategică ÅŸi de comunicare eficientă. Din analiza ARRP, efectuată de Alina Dolea, vicepreÈ™edinte al asociaÅ£iei pentru educaÈ›ie È™i instituÈ›ii publice, reiese că în majoritatea ministerelor departamentele de relaÅ£ii publice sunt reduse la funcÅ£ii instrumentare: scriere È™i editare de materiale, relaÈ›ii cu presa, comunicare internă, organizare de evenimente È™i furnizare de informaÈ›ii publice conform Legii 544/2001 – legea liberului acces la informaÈ›iile de interes public.
Analiza completă a fost publicată în Public Relations Review, cea mai veche revistă dedicată studiului relațiilor publice, și poate fi găsită și citată de la următoarea adresă: http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.12.00 Sandra Pralong, preşedintele ARRP, invită autorităţile la dialog cu membri Asociaţiei Profesioniştilor din Relaţii Publice.
Ca unul care am lucrat în mai multe guverne pot confirma acest lucru. Am instruit poate mii de comunicatori publici. În 1998 am avut chiar iniţiativa organizării unei asociaţii de profil. I-am ajutat pe funcţionari cu sfaturi, referinţe şi tactici pentru a se impune în ministerele lor, ca funcţie de management, nu de anexă.
De prea multe ori, în luarea deciziilor privind comunicarea instituţională nu sunt consultaţi. Ei trebuie să comunice ce li se dă. Mai mult, purtătorii de cuvânt, fapt aberant, nu participă la şedinţele în care se iau decizii. Întrebarea obsesivă era cum să convingem politicienii de funcţia de bază a comunicării? Planificare, planificare şi iar planificare. Răspunsul poate fi căutat doar în aroganţa celui care prin anumite împrejurări de partid şi de stat a ajuns de la coada vacii, direct cu ştampila ministerului în mână. Mai trebuie să treacă ani pentru ca politicienii noştri să înţeleagă că PR-ul nu este o cârpă-n casă.
Taguri:
Alina Dolea,
Analiză ARRP,
Public Relations Review