Google se dă pe brazdă. După ce ani de zile a lovit în jurnalismul de calitate, prin adsensurile şi adwords-urile fără sens financiar pentru media, cultivând blogging-ul, un fel de plăcintă cu varză a comunicării de masă, acum anunţă că s-a asociat cu opt edituri mari europene pentru a înfiinţa Digital News Initiative (DNI), o instituţie finanţată cu 150 de milioane de euro. Jurnaliştii vor putea aplica pe bază de proiecte pentru a fi finanţaţi.
Generaţii întregi de jurnalişti s-au învăţat să gugălească. Jurnalismul de investigaţii e pus la podea. Cât despre informaţia amestecată cu opinia, ce să mai spui?
Cel puţin în şcoala de presă adevărată existau principii şi coduri de conduită etică. În marile redacţii ale lumii, departamentul de publicitate era separat de cel editorial. În unele instituţii de prestigiu din lume, le era chiar interzis jurnaliştilor să aibă contacte cu cei de la PR sau publicitate.
Acum e capro-varza pământului. Dacă navighezi pe blogurile de top, doar ca bătrân în domeniu te prinzi că multe apariţii pe net sunt advertoriale, adică articole plătite.
Într-o breslă aşezată pe rigorile sale, nu ar fi existat un Zoso care să lovească berbecul în gardul vreunei bănci, ca să priceapă instituţia financiară că marelui blogger îi e foame.
Şi ca el mai sunt mulţi…
Prin iniţiativa de acum a Google înţeleg mai bine vorba românească: “la bătrâneţe, toate curvele cântă în corul bisericii”. Poate vrea să-şi spele păcatele, poate a auzit că Facebook negociază asiduu cu marile corporaţii de media din SUA.
Nimic nu e pe gratis în lumea de azi. Asta înţeleg. E greu de crezut că se va mai reabilita jurnalismul de calitate. În urmă cu vreo zece ani scriam în “Evenimentul zilei” despre pericolul copy-paste-ului. Şi iată că azi netul e plin şi bonus un şef de cabinet.
Totuşi, Google, conform The Guardian, admite că a făcut greşeli în relaţiile cu organizaţiile de media. Loveşte presa, din nou, acum cu bani.
Eu, ca jurnalist care a scris în ziare cu sute de mii de exemplare, sunt sceptic că se va reveni la jurnalismul quality. Trăim şi vedem.
Taguri: advertoriale, copy-paste, Digital News Initiative (DNI), jurnalism de investigatii, jurnalismul quality, zoso